Będzie optymalizacja dworca PKP, a nie jego remont?
Na profilu posła Pawła Hreniaka pojawiły się niepokojące informacje dotyczące remontu dworca kolejowego w Oławie. Po kontroli poselskiej w PKP S.A. Hreniak dowiedział się, że planowana modernizacja obiektu może zostać objęta "optymalizacją". Takie określenie, podpisane przez Zarząd PKP S.A., budzi obawy co do przyszłości tej inwestycji o której przypomnijmy mówi się od lat.
Dworzec kolejowy w Oławie znalazł się w 2023 roku na liście obiektów przewidzianych do remontu w ramach Programu Inwestycji Dworcowych PKP S.A., który jest realizowany od 2016 roku i obejmuje modernizację licznych dworców w Polsce. Dotąd zmodernizowano ponad 85 obiektów, a kolejne 45 – w tym również dworzec w Oławie – znajduje się na etapie projektowania. Plan zakładał rozpoczęcie prac budowlanych w Oławie na lata 2024–2026, jednak aktualnie pojawiają się wątpliwości co do pełnego zrealizowania tego planu.
Jak wyjaśnia poseł Hreniak, zapowiedź „optymalizacji” inwestycji może oznaczać rezygnację z modernizacji lub ograniczenie zakresu prac. W dobie rekordowego deficytu budżetowego na rok 2025, szacowanego na 289 miliardów złotych, obawy o przyszłość takich projektów stają się coraz bardziej uzasadnione. Hreniak, chcąc uzyskać konkretne odpowiedzi, skierował do Ministra Infrastruktury interpelację, w której pyta:
- Czy „optymalizacja” oznacza rezygnację z remontu dworca kolejowego w Oławie?
- Czy ograniczenie zakresu prac w ramach optymalizacji będzie dotyczyć konkretnych planowanych działań? Jeśli tak, to które z nich mogą zostać zaniechane?
- Kiedy planowane jest faktyczne rozpoczęcie prac budowlanych w Oławie?
- Jaki termin przewiduje się na oddanie do użytku wyremontowanego dworca kolejowego?
Mieszkańcy Oławy oraz wszyscy podróżni, którzy korzystają z tego obiektu, czekają na odpowiedź.