Bezpieczeństwo czy płynność ruchu? Rozważana jest likwidacja przejścia dla pieszych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaproponowała likwidację przejścia dla pieszych na ulicy 11 Listopada, na wysokości ulicy Żołnierzy Armii Krajowej w Oławie. Propozycja ma na celu usprawnienie ruchu na skrzyżowaniu z Placem Zamkowym i Strzelnej. Miasto Oława przedstawiło opinie innych instytucji w tej sprawie.
Kilka tygodni temu zarządca drogi przedstawił kilka rozwiązań, które miałyby poprawić przepustowość skrzyżowania. Jak uzasadniono, każde zatrzymanie pieszego na przejściu powoduje skrócenie sygnału zielonego dla ulicy 11 Listopada (od strony Brzegu) oraz zatrzymanie pojazdów, co skutkuje przerwaniem ciągłości ruchu i zmniejszeniem przepustowości skrzyżowania.-Każde zatrzymanie pojazdu - w szczególności ciężarowego - przed przejściem dla pieszych, powoduje powstanie przerwy w kolumnie pojazdów, a tym samym brak zgłoszenia na detekcji przedłużającej sygnał zielony dla tej fazy ruchu. Z uwagi na konieczność przepuszczenia pieszego na tym przejściu tracimy na przepustowości skrzyżowania - czytamy.
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Oławie dopuszcza możliwość likwidacji przejścia, pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu pieszych oraz zastąpienia go przejściem sugerowanym. Zmianie powinny towarzyszyć szeroko zakrojone działania informacyjne w lokalnych mediach. Dodatkowo, dla bezpieczeństwa pieszych, policja proponuje zastosowanie barierek U-12, które spowodują odgięciu toru ruchu pieszych przed przejściem.
Policja nie zgodziła się natomiast na likwidację lewoskrętów z drogi krajowej 94 w Plac Zamkowy oraz z Placu Zamkowego w ulicę Strzelną. Argumentowano, że zmiana ta przeniosłaby ruch na inne drogi w mieście, gdzie również występują zatory. Dopuszczono jednak możliwość likwidacji zjazdu z tarczy skrzyżowania pod warunkiem zapewnienia mieszkańcom alternatywnego dojazdu do nieruchomości.
W celu usprawnienia ruchu na skrzyżowaniu, KPP w Oławie proponuje likwidację lewoskrętów z ulicy Strzelnej w DK94 oraz z Placu Zamkowego w DK94, co pozwoliłoby na wprowadzenie jednej fazy sygnalizacji świetlnej dla drogi W369 i drogi P1576D, zapewniając bezkolizyjny przejazd pojazdów.
Miasto zapowiedziało przeprowadzenie sondy wśród mieszkańców, której wyniki zostaną przekazane do GDDKiA jako element konsultacji społecznych.