Bezpieczny senior. Działania policji
Cyberoszuści nie mają wakacji, ich metody są coraz bardziej bezwzględne. Oławscy policjanci spotykają się z seniorami z powiatu, aby ostrzegać przed najczęstszymi zagrożeniami i przekazywać praktyczne porady, jak nie dać się oszukać.
Podczas spotkań funkcjonariusze poruszają tematy związane m.in. z oszustwami „na wnuczka”, „na policjanta”, „na prokuratora” czy „na pracownika banku”, fałszywymi SMS-y o rzekomych niedopłatach za prąd, gaz itp., schematami działania oszustów i mechanizmami manipulacji, oszustwami z użyciem BLIK-a i innymi zagrożeniami z cyberprzestrzeni i zasadami bezpieczeństwa w domu, sklepie, bankomacie, komunikacji miejskiej. - Policjanci w przystępny sposób przedstawiają realne historie z naszego regionu, które pokazują, jak łatwo paść ofiarą przestępców. Uczulają na konieczność zachowania ograniczonego zaufania wobec obcych.
Mundurowi informują jak działają „naciągacze”
To mogą być osoby, które:
- podają się przez telefon za bliskiego i proszą o pieniądze
- udają funkcjonariuszy i proszą o pomoc w „tajnej akcji”
- przychodzą do domu jako rzekomi pracownicy ZUS, gazowni, energetyki lub opieki społecznej
- próbują coś sprzedać, oferują „pomoc”, a czasem proszą tylko o… szklankę wody.
Pamiętaj!
- Zawsze weryfikuj telefoniczne prośby o pieniądze – porozmawiaj z rodziną lub zaufanym sąsiadem
- Policja, prokuratura ani CBŚP nigdy nie żądają przekazania gotówki
- ZUS nie wysyła pracowników do domów w sprawie świadczeń – w razie wątpliwości zadzwoń na infolinię
-W przypadku podejrzenia próby oszustwa dzwoń na numer alarmowy 112! Rozmawiajmy z naszymi rodzicami i dziadkami o zagrożeniach. W czasie naszych wakacyjnych wyjazdów mogą czuć się samotni i bardziej podatni na manipulacje. Troska, rozmowa i edukacja to najlepsza profilaktyka.