Co dalej z oławską obwodnicą?
Oławska obwodnica ma zostać oddana do użytku po 2028 roku. Minie jednak jeszcze kilka lat, zanim plan budowy obwodnicy Oławy nabierze realnych i oczekiwanych przez społeczność lokalną kształtów i za jej sprawą zmieni się krajobraz oraz układ drogowy w naszym powiecie, a kierowcy i mieszkańcy odetchną z ulgą uwolnieni od hałasu i innych uciążliwości związanych z ruchem tranzytowym. Zanim jednak na plac budowy wjedzie ciężki sprzęt, wcześniej realizowane są poszczególne etapy schematu procesu inwestycyjnego i budowlanego – na poziomie ministerstw, urzędów, instytucji, we współpracy z biurami projektowymi i firmami budowlanymi. W tym czasie powstaje niezbędna dokumentacja, wykonywane są uzgodnienia, analizy, prace koncepcyjne, projektowe, specyfikacje itd. Jest to droga, którą przechodzi każda inwestycja – od zapotrzebowania i zaistnienia idei, aż do zakończenia budowy. Realizowane już urzędnicze czynności, przygotowujące inwestycję do startu, wymagają zatem najwięcej czasu. Nie są też zauważalne w terenie, a więc nie jest to medialnie widowiskowy etap inwestycji.
- W sprawie wykonania południowej obwodnicy Oławy, w ciągu drogi krajowej nr 94 z wiaduktem nad linią kolejową Wrocław – Katowice, samorząd Powiatu Oławskiego i Starostwo Powiatowe w Oławie są w stałym kontakcie z inwestorem - wrocławskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podmiotem odpowiedzialnym za koordynowanie działań związanych z realizacją na Dolnym Śląsku rządowego programu budowy 100 obwodnic na sieci dróg krajowych – mówi starosta oławski Zdzisław Brezdeń. - Na bieżąco monitorujemy postęp prac, obecnie dokumentacyjnych, zgodnie z założonym harmonogramem budowy obwodnicy Oławy.
14 września 2020 r. został zawarty kontrakt pomiędzy GDDKiA a firmą Sweco Engineering z Krakowa. Zadaniem projektantów jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R) z elementami Koncepcji Programowej (KP) dla zadania pn. „Budowa obwodnicy Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94”, wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach” (DŚU). Koszty wykonania dokumentacji dla tego zadania wynoszą 2,9 mln zł brutto. Zakończenie realizacji tej umowy planowane jest na 31 stycznia 2024 r.
Jak poinformowało Starostwo Powiatowe w Oławie wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w ramach realizacji prac projektowych dla Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, przewiduje się następujące terminy cząstkowe:
- opracowanie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia – 14.05.2021r.,
- opracowanie kompletnego STEŚ i Raportu Oddziaływania na środowisko i przeprowadzenie procedury zatwierdzenia dokumentacji – 31.05.2022r.,
- złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia – 31.05.2022r.,
- uzyskanie Decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych – 02.04.2023r.,
- przekazanie elementów Koncepcji Programowej i przeprowadzenie procedury zatwierdzenia dokumentacji – 17.01.2024r.,
- przekazanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) – 31.01.2024r.
- Zgodnie z otrzymanymi informacjami z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w lutym 2024 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację zadania w formule „projektuj i buduj”, a jego rozstrzygnięcie ma nastąpić w grudniu 2024r – informuje starosta Zdzisław Brezdeń. – Najbardziej wyczekiwany przez społeczność lokalną etap inwestycji, czyli już sama realizacja robót i budowa obwodnicy Oławy, zaplanowany jest na lata 2025 – 2028.
Uzyskanie Decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) planowane jest w październiku 2026 r. Decyzja ZRID to finał długotrwałego procesu planowania budowy drogi. Dla inwestora oznacza pozwolenie na budowę i zatwierdzenie projektu budowlanego. Wraz z decyzją ZRID może on wtedy rozpocząć roboty budowlane na terenach znajdujących się w linii planowanej drogi.
Obwodnica Oławy znalazła się wśród projektów realizacji siedmiu obwodnic dolnośląskich miejscowości, które zostały ujęte w opracowanym w Ministerstwie Infrastruktury programie "100 obwodnic" na lata 2020-2030. Jeszcze w 2020 r. została podjęta decyzja o wdrażaniu koncepcji budowy obejścia Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94. Informacja o tym, że stolica naszego powiatu znalazła się w rządowym programie, została ogłoszona 7 lutego 2020 roku. W dniu 22 kwietnia 2020 r. Minister Infrastruktury zatwierdził programy inwestycji dla trzech obwodnic w Województwie Dolnośląskim, wśród których znalazła się najbardziej interesująca społeczność lokalna powiatu - obwodnica Oławy.
W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP o długości około 11 km, którego celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta i upłynnienie ruchu w kierunku podstrefy Oława WSSE Invest-Park, a szacowany dziś koszt przedsięwzięcia to ponad 300 milionów złotych. Inwestycja ma zagwarantowane dofinansowanie z Ministerstwa Infrastruktury ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Obwodnica, która powstanie, pozwoli ograniczyć znaczącą część ruchu tranzytowego przez Oławę. Jej powstanie nie tylko pozwoli uniknąć komunikacyjnego paraliżu, ale wpłynie również na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywność sektora transportowego, zwiększenie dostępności, aktywizację gospodarczą, ruch turystyczny i wzrost atrakcyjności, a tym samym wpłynie na zwiększenie dynamiki rozwoju całego regionu.
Łącznie w całej Polsce w ramach rządowego programu budowy obwodnic powstanie do 2030 roku 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o całkowitej długości około 830 kilometrów. Mają to być trasy o najwyższych parametrach technicznych. Koszt realizacji tego programu został oszacowany na blisko 28 mld zł. Będzie finansowany z Krajowego Funduszu Drogowego, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Źródło, fot.: Starostwo Powiatowe w Oławie.