Drgnienia Lutni – Festiwal Muzyki Baroku
Miejsce: Pałac Sulisław
Pięć koncertów odbyło się niedawno w powiecie oławskim, dwa kolejne muzyczne wydarzenia zaplanowano w niedalekim Pałacu Sulisław 17 i 18 grudnia.
Koncert odbędzie się 17 grudnia o godzinie godz. 19:00 w sali kongresowej Pałacu Sulisław oraz dzień później o tej samej godzinie w sali balowej. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, obowiązuje jedynie bezpłatna rezerwacja miejsc: telefonicznie: 501-627-775 oraz mailowo: rezerwacja@sulislaw.pl.
Koncerty z cyklu "Drgnienia Lutni- Festiwal muzyki baroku" mają za zadanie przywrócenie polskiemu społeczeństwu brzmienia wspaniałej muzyki doby baroku i pamięci o najwybitniejszym europejskim kompozytorze którym był Silvius Leopold Weiss urodzony w 1687r., w Grodkowie na terenie gminy w której znajduje się Pałac Sulisław, gospodarz koncertów.
Kultura muzyczna Baroku oraz dźwięk lutni wydają się już odległą historią. Pragniemy historię tę przywrócić do życia i podać współczesnym w pociągającej, a wręcz zjawiskowej formie. Dlatego też wybór do wykonań muzycznych wnętrz pałacowych w których muzyka dawna uzyskuje należną jej mistyczną barwę i bezbłędną akustykę, tak naturalną dla dawnych architektów, a tak niedostępną współczesnym inżynierom. Główną ideą koncertu jest odnalezienie "jedności miejsca, przestrzeni i muzyki". Muzyka S.L. Weissa wykonywana w unikatowy sposób, bo na dwie lutnie jednocześnie brzmi w sposób niezwykły. Idąc za głosem współczesnych mistrzowi melomanów - naocznych świadków wspólnych improwizacji Weissa z Bachem - wykonania te były zjawiskowe. Lutnia brzmi niesłychanie subtelnie zwłaszcza w otoczeniu i we wnętrzach zabytkowych - wydarzenia te przenoszą nas, naszą percepcję, świadomość w sposób artystyczny, niemal duchowo, nadrealnie w czasy Baroku. Poprzez takie działania chcemy uwrażliwić współczesnego odbiorcę na tę możliwość wewnętrznego rozwoju odczuwania, wrażliwości, percepcji. Wkład twórczy Weissa w kulturę muzyczną epoki Baroku to wspaniały wkład w kulturę regionalną, narodową i światową.
Warto dodać że Silvius Leopold Weiss był nadwornym muzykiem rodu Sobieskich. To dzięki polskiej rodzinie królewskiej wszedł na salony i został objęty mecenatem kulturalnym przez braci- królewiczów Jakuba, Aleksandra i Konstantego Sobieskich z Oławy a także królową Marysieńkę grywając w jej teatrze w Rzymie. Następnie Weiss związał się z dworem drezdeńskim elektora saskiego, będącego równocześnie królem Polski- Augusta II Mocnego.
W tym kontekście należy zaznaczyć że król August II Mocny był wielkim mecenasem kultury i sztuki. W Pałacu Sulisław znajduje się Muzeum Porcelany Tułowickiej i Miśnieńskiej. To właśnie król August II Mocny jako pierwszy w Europie uruchomił w Miśni manufakturę produkującą najwspanialszą porcelanę. I tę piękną porcelanę można obejrzeć przy okazji koncertów 17 i 18 grudnia. Pałac Sulisław to wyjątkowe miejsce na mapie Polski i Europy. Koncerty będą okazją do zwrócenia uwagi na dziedzictwo kultury i sztuki panującej w Polsce dynastii Wettynów, której zawdzięczamy muzykę Silviusa Leopolda Weissa jak i najwspanialszą porcelanę miśnieńską, gromadzoną i chronioną w Muzeum Pałacu Sulisław.
W skład festiwalu wchodzi realizacja w 2022 roku łącznie w całej Polsce aż 16 koncertów muzyki S.L Weissa w wykonaniu różnych artystów. W Pałacu Sulisław odbędą się dwa koncerty z cyklu „Drgnienia lutni – Festiwal Muzyki Baroku”. Wystąpi jedyny w Europie i na świecie zespół Lute Duo Plus, który profesjonalnie zajmuje się muzyką S.L. Weissa a także ich uczeń, Stefan Jasiniefta, wystąpi na lutni solo podczas drugiego koncertu.
Koncerty DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY i DZIEDZICTWA NARODOWEGO POCHODZĄCYCH Z FUNDUSZU PROMOCJI KULTURY W RAMACH PROGRAMU „MUZYKA”, REALIZOWANEGO PRZEZ NARODOWY INSTYTUT MUZYKI I TAŃCA.
Patronat honorowy nad festiwalem objął Związek Szlachty Rzeczypospolitej z siedzibą w Zamku Piastów Śląskich w Brzegu. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Ars Restituta a partnerem i gospodarzem najbliższych koncertów Pałac Sulisław.
Program koncertu 17 grudnia w wykonaniu Zespołu Lute Duo:
- Anna Kowalska – lutnia barokowa
- Anton Birula – lutnia barokowa
Ouverture c-moll
Suita a-moll nr 15 „L’Infidele” (Manuskrypt Drezdeński, duet lutni)
Entree - Courante - Musette - Menuet - Sarabande – Païsanne
Ciaccona a-dur
Suite g-moll nr 29 (Manuskrypt Drezdeński, duet lutni)
Prelude - Allemande - Passepied - Bourée - Sarabande - Gigue - Ciaccona g-moll
Siciliana Presto c-moll
Program koncertu 18 grudnia w wykonaniu Stefana Jasiniefta
Sonata F-dur (Manuskrypt Drezdeński)
Allemande – Courante – Bourre – Sarabande – Menuet 1 – Menuet 2 – Gigue
Suita d-minor (Manuskrypt Drezdeński)
Allemande – Courante – Sarabande – Gigue
Suita E-flat major (Manuskrypt Drezdeński)
Prelude – Allemande – Rigaudon – Sarabande – Gavotte – Menuet – Le Sans Souci
Biografie:
Anna Kowalska studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh, Nigela North’a i Joachima Helda w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej. Muzyczne zainteresowania Anny sięgają daleko poza świat muzyki dawnej. Ojciec, choć amatorsko, to znakomicie grał na akordeonie i zawsze wspierał zainteresowania muzyczne córki. Rodzice byli często pierwszymi osobami, którzy przybliżali jej różne gatunki muzyki klasycznej czy popularnej. Zaznajomili Annę m.in. z tradycyjną muzyką celtycką, dzięki temu granie na koncertynie angielskiej i skrzypcach jest jej pasją, którą łączy z fascynacją lutnią i instrumentami szarpanymi. Anna prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Anton Birula rozpoczął swoją edukację muzyczną na fortepianie oraz gitarze, a na początku lat 90. ukończył również studia fotograficzne specjalizując się w fotografii artystycznej. Praca nad zdjęciami w ciemni była okazją, aby równolegle zapoznać się z ogromną ilością utworów, zwłaszcza muzyki dawnej. Sprawiło to, że Anton zainteresował się tą dziedziną muzyki, a przede wszystkim utworami lutniowymi Silviusa Leopolda Weissa oraz Jana Sebastiana Bacha. Ta fascynacja zaprowadziła go do Holandii oraz Niemiec, gdzie studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje na lutnię barokową solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J. S. Bacha. Anton Birula prowadzi klasę lutni w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Założyciele i członkowie zespołu LUTE DUO Anna Kowalska i Anton Birula pragną przybliżyć słuchaczom na długo zapomniany repertuar na dwie lutnie barokowe. Zafascynowani utworami powstałymi u schyłku historii lutni, zamierzają popularyzować tę wspaniałą muzykę wobec dzisiejszych odbiorców. Wyjątkowy program jest poświęcony rekonstrukcjom oraz aranżacjom duetów S.L. Weissa na 13-chórowe lutnie barokowe. W 2017 roku w ramach festiwalu FCCH Early Music Season w Pekinie i Wuhanie (Chiny), Anna i Anton rozpoczęli realizację pierwszego w historii lutni programu „Bach meets Weiss”, składającego się wyłącznie z duetów Silviusa Leopolda Weissa i Jana Sebastiana Bacha. Anna i Anton z powodzeniem prezentowali swoje projekty koncertowe na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Polsce, Austrii, Belgii, Bułgarii, Chinach, Chorwacji, Czechach, Estonii, Francji, Finlandii, Niemczech, Holandii, Mołdawii, Rumunii, Szwajcarii, Ukrainie, Włoszech oraz na Litwie i Łotwie. Projekt LUTE DUO jest nowatorskim połączeniem duetu lutniowego.
Stefan Jasiniefta jest lutnistą pochodzenia polskiego, urodzonym na Białorusi. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie lutni Antona Biruli i Anny Kowalskiej. Gra na lutni, gitarze klasycznej i barokowej. Skończył Szkołę muzyczną w Pińsku w klasie lutni Juria Dubnowickiego i gitary klasycznej Denisa Wiśniowieckiego. Jest 10-krotnym laureatem konkursów międzynarodowych i krajowych. W repertuarze ma utwory Bacha Weissa, Gaultier, Reusnera. Jest również kompozytorem, komponuje współczesne utwory na lutnię (Wspomnienia o Warszawie; Wędrówki po morzach Atlantyku) i gitary (EtiudaA-dur; Po deszczu; Procesja Zygmunta III, Walka na polu Kosowym (jeszcze nie ukończona, napisane są 3 części), dwukrotny laureat międzynarodowego konkursu w Homlu w nominacji kompozytorów.
Źródło: Organizatorzy.