GDDKiA szuka rozwiązania na korki w Oławie. Co zmieni się na placu Zamkowym?
W Oławie od dłuższego czasu toczy się debata na temat trudności komunikacyjnych związanych z korkami na skrzyżowaniu ulic Strzelnej, 11 Listopada i placu Zamkowego. Zarządca drogi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zaprezentował kilka propozycji, które mają na celu poprawę płynności ruchu. Zmiany te nie obejmują jednak całkowitego wyłączenia sygnalizacji świetlnej, co początkowo rozważano.
Na facebookowym profilu Urzędu Miejskiego pojawił się obszerny wpis dotyczący "najpopularniejszego" w mieście skrzyżowania. Zaznaczono w nim, że jednym z głównych pomysłów GDDKiA jest likwidacja przejścia dla pieszych na ulicy 11 Listopada, w okolicach skrzyżowania z ulicą Żołnierzy Armii Krajowej.
-Zaobserwowano, że każdy pieszy, który pojawia się na tym przejściu, powoduje skrócenie sygnału zielonego dla ul. 11 Listopada, co prowadzi do opóźnienia ruchu, zwłaszcza w przypadku pojazdów ciężarowych - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA. Jak wyjaśnia, każdy pojazd zatrzymujący się przed przejściem powoduje powstanie przerwy w kolumnie, a to z kolei utrudnia detekcję pojazdów i wydłuża cykl świetlny. Likwidacja przejścia miałaby więc poprawić przepustowość skrzyżowania.
Burmistrz, Tomasz Frischmann, wyraża wątpliwości co do tej propozycji.
-To przejście jest dla wielu mieszkańców skrótem, ale jednocześnie przyczynia się do powstawania korków. Będziemy kierować się opiniami mieszkańców, zanim podejmiemy decyzję - wyjaśnia.
Warto dodać, że część służb, w tym Powiatowy Zarząd Drogowy, również popiera likwidację przejścia, a dodatkowo proponują puszczenie ruchu tranzytowego przez ulicę Lipową.
Alternatywne rozwiązania
GDDKiA rozważa również inne zmiany, takie jak likwidacja lewoskrętu z drogi krajowej 94 oraz z placu Zamkowego w ulicę Strzelną.
-Brak odpowiedniej szerokości drogi na tarczy skrzyżowania uniemożliwia wyznaczenie dodatkowych pasów do skrętu - wyjaśnia GDDKiA.
Proponowane rozwiązanie to kierowanie ruchu przez alternatywne połączenie drogowe, np. przez rondo na skrzyżowaniu ulicy Kutrowskiego z Lipową, co mogłoby poprawić przepustowość i płynność ruchu. W innym wariancie, GDDKiA proponuje wprowadzenie jednokierunkowego ruchu na placu Zamkowym, ograniczając wyjazd z tego miejsca w kierunku skrzyżowania.
-Zmiana organizacji ruchu umożliwiłaby zmodyfikowanie programów sygnalizacji, co pozwoliłoby na większy priorytet dla bardziej obciążonych relacji - mówi przedstawiciel zarządcy drogi.
W sprawie obwodnicy
Burmistrz Frischmann podkreśla, że kluczowym rozwiązaniem dla poprawy sytuacji drogowej w Oławie mogłaby być budowa obwodnicy, o której mówiło się od lat.
-Martwi mnie, że projekt budowy obwodnicy nie posuwa się naprzód. Interweniuję w tej sprawie, ponieważ sprawa trasy mostowej idzie dobrze, ale obwodnica wydaje się być mniej priorytetowa - opowiada
Włodarz Oławy liczą na to, że kolejne etapy prac projektowych obwodnicy rozpoczną się w najbliższym czasie.
Monitorowanie sytuacji i opinie mieszkańców
Na bieżąco sytuację na tym skrzyżowaniu monitoruje Robert Kuświk, naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego w Oławie.
-Cały czas wysyłamy zdjęcia i mapki z dokładnymi oznaczeniami korków do GDDKiA, starając się przekazywać informacje w czasie rzeczywistym - mówi Kuświk. Propozycje GDDKiA zostały wysłane do trzech instytucji: Zarządu Dróg Miejskich, Powiatowego Zarządu Drogowego oraz DSDiK, a dwie z nich już odpowiedziały, przekazując swoje uwagi.
Opinie kierowców i apel GDDKiA
Zarządca drogi apeluje również do mieszkańców Oławy, aby w godzinach szczytu rozważyli skorzystanie z alternatywnej drogi przez ulicę Lipową.
-W naszej ocenie trasa przez ulicę Lipową jest szybsza, ponieważ sygnał zielony na drodze krajowej 94 jest dłuższy niż dla ul. Strzelną - wyjaśnia przedstawiciel GDDKiA.
Choć zmiany mają na celu poprawę płynności ruchu, każda z proponowanych opcji wymaga szerokiej konsultacji społecznej i oceny wpływu na bezpieczeństwo oraz komfort mieszkańców. Na chwilę obecną wciąż trwają analizy i zbieranie opinii, które będą podstawą do dalszych decyzji.
ZOBACZ TAKŻE:
- Drogowcy testują światła przy Kutrowskiego
- W Oławie powstanie nowa stacja benzynowa. Czy będzie z korzyścią dla mieszkańców?
- Problematyczna sygnalizacja w Oławie: trwają analizy i poszukiwanie rozwiązań
- Sygnalizacja świetlna powoduje korki w mieście. Burmistrz zainterweniuje?