Jak chronić się przed kradzieżą tożsamości i prywatnych danych?
Codziennie jesteśmy narażeni na ataki hakerów, a skutki kradzieży prywatnych danych mogą być opłakane. Jeśli Twoja tożsamość zostanie skradziona, najważniejsze jest, aby dowiedzieć się o tym jak najszybciej. Im dłużej kradzież wrażliwych danych pozostaje niewykryta, tym trudniej jest naprawić ten problem.
Nawet jeżeli korzystasz z autozowanych stron internetowych albo legalnych kasyn online typu vulkanvegas, gdzie można zagrać w gry hazardowe, warto znać, jakie są pierwsze symptomy tego, że stałeś się ofiarą cyberprzestępców oraz podadzą pięć sposobów, które pomogą Ci chronić swoje prywatne dane przed hakerami.
Pierwsze oznaki kradzieży Twojej tożsamości
Bardzo rzadko dowiadujesz się o kradzieży swojej tożsamości od razu, gdy padnie łupem hakerów lub cyberprzestępców. Niektóre oznaki i co za tym idzie problemy, mogą pojawić się tygodnie lub miesiące później. Jakie są symptomy, które powinny wzbudzić Twoją czujność? Może być ich wiele i każdy z nich może mieć nieco inny charakter. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jakie zachowania i zdarzenia powinny Cię zaalarmować i zmotywować do podjęcia niezwłocznych działań.
Kłopoty mogą pojawić się wraz z ubieganiem się o pożyczkę, założeniem karty kredytowej lub zwiększeniem na niej limitu. Na Twój adres domowy lub telefon mogą zacząć spływać monity świadczące o zaległości w spłacie zadłużenia i inne informacje, które mogą podpowiedzieć Ci, że ktoś zaciągnął kredyt lub pożyczkę na Twoje dane. Możesz także otrzymać rachunki za towary, których nie zakupiłeś, powiadomienia o zakupach ratalnych lub faktury za usługi, których nie rozpoznajesz.
Na Twoim rachunku bankowym mogą pojawić się opłaty, których nie rozpoznajesz i nieautoryzowane transakcje. Równie podejrzane są niewielkie opłaty testowe lub autoryzacyjne na Twojej karcie kredytowej — może być to znak, że ktoś próbuje dokonać za jej pomocą zakupów w sieci lub sprawdzić, czy niewielkie płatności zostaną zaakceptowane przez bank.
Powody do niepokoju może dać Ci także Twój bank, nagle blokując Ci kartę lub dzwoniąc do Ciebie po zaakceptowanie przelewu na kwotę większą niż dotychczas. W tym przypadku jesteś chroniony przed podejrzanymi transakcjami, zanim jeszcze dojdą one do skutku.
Jak chronić się przed kradzieżą tożsamości?
Jeśli chcesz skutecznie dbać o ochronę swoich prywatnych danych przed hakerami, cyberprzestępcami lub zwykłymi złodziejami, możesz codziennie wdrażać proste kroki, które pomogą Ci uniknąć prostych pułapek czyhających na internautów:
- Hasła — dbaj o swoje hasła na różne sposoby. Nie korzystaj z tego samego hasła w wielu serwisach, w tym sklepach online, mediach społecznościowych czy skrzynkach mailowych. Zadbaj szczególnie o to, aby tworzyć unikalne hasła do bankowości elektronicznej i wszelkich serwisów z Twoimi wrażliwymi danymi. Silne hasło to jedna z najbardziej skutecznych barier, która może zniechęcić hakerów do próby łamania zabezpieczeń. Twórz trudne hasła, a jeżeli martwisz się, że nie zdołasz zapamiętać wielu różnych haseł do różnych kont, korzystaj z menedżera haseł — pozwoli Ci od zadbać o higienę Twoich haseł na różnych urządzeniach i na różnych stronach. Wykaż się podejrzliwością i zmieniaj swoje hasła zawsze, gdy tylko uznasz, że ktoś mógł mieć do niego dostęp.
- Phishing — to nic innego jak próba wyłudzenia danych za pomocą podejrzanych linków przesyłanych w wiadomościach SMS, e-mailach czy wiadomościach w komunikatorach online. Aby uśpić czujność ofiary, hakerzy tworzą wiadomości łudząco podobne do tych, które zwykle są wysyłane przez banki, sklepy online lub znajomych. Po kliknięciu w link internauta jest proszony o podanie swoich danych, takich jak login lub hasło, które następnie są przechwytywane przez hakerów. Wiadomości phishingowe mogą także zawierać załączniki ze złośliwym oprogramowaniem. Najlepszym sposobem ochrony przed phishingiem jest nieotwieranie wiadomości, które wzbudzają podejrzenia (są napisane łamaną polszczyzną, proszą o podanie wrażliwych danych, nie są wysyłane z oficjalnego e-maila firmy).
- Telefon — jedną z popularnych prób wyłudzania danych jest dzwonienie do potencjalnych ofiar z numerów przypominających numer banku lub urzędu i proszenie o podanie danych w celu weryfikacji, lub ochrony przed potencjalnym wyciekiem danych — mogą być to numery PESEL, numery PIN, nazwisko rodowe matki lub data urodzenia. Warto pamiętać, że żadne instytucje lub banki nie dzwonią do swoich klientów po to, aby zapytać ich o prywatne dane. W razie wątpliwości warto się rozłączyć i ponownie zadzwonić pod ten sam numer. Można też znaleźć poprawny numer danej instytucji w sieci lub korespondencji pocztowej.
- Niszczarka — nigdy nie wyrzucaj dokumentów z Twoimi danymi do kosza na śmieci. Chroń swoje dokumenty osobiste, ponieważ mogą zawierać informacje, które staną się niezwykle cenne dla złodziei. Ogranicz ilość poczty papierowej na rzecz elektronicznej. Jeśli zdecydowałeś się uporządkować swoje dokumenty i wyrzucić te, które nie są Ci niezbędne, nie wynoś ich do pojemników na śmieci, ale zniszcz w niszczarce. Pamiętaj także o tym, aby nie zostawiać w bankomatach potwierdzeń wypłat i chronić swój numer PIN podczas zatwierdzania transakcji.
- Media społecznościowe — chroń swoją prywatność, ograniczając widoczność swoich kont w mediach społecznościowych. Złodzieje tożsamości na podstawie informacji zebranych o Tobie, mogą stworzyć szczegółowy profil na Twój temat i próbować ukraść Twoją tożsamość wykorzystując zdobyte dane. Nie podawaj publicznie swojego numeru telefonu, adresu czy numeru PESEL, czasem mogą one trafić do sieci zupełnie przypadkowo.
Jak widzisz, wystarczy przestrzeganie pięciu prostych zasad, aby skutecznie utrudnić hakerom dostęp do Twoich danych. Zachowuj czujność i pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania.
[Artykuł partnera]