Koleje Dolnośląskie inwestują w tabor. Trasa przez Oławę z nowoczesnym pociągiem
Nowoczesne pociągi, większy komfort i szybkie połączenie z Wrocławiem – tak już wkrótce wyglądać będą codzienne podróże mieszkańców Oławy. Dolny Śląsk ponownie inwestuje w tabor, a Koleje Dolnośląskie szykują się do obsługi trasy Oława-Wrocław-Brzeg najnowszymi Elfami. To ważna wiadomość dla lokalnych pasażerów, bo jedna z kluczowych linii regionu zyska zupełnie nową jakość.
Koleje Dolnośląskie podpisały kolejną umowę z PESA Bydgoszcz na zakup dziesięciu nowych Elfów. Po jej realizacji po dolnośląskich torach będzie kursować aż 55 takich pięcioczłonowych pojazdów, co czyni flotę KD największą w Polsce.
Dolny Śląsk konsekwentnie rozwija kolej pasażerską. Jak podkreślają przedstawiciele województwa, skala inwestycji jest imponująca: gdyby wszystkie 55 Elfów spiąć ze sobą, zajęłyby jednocześnie peron na Wrocławiu Głównym i stację Wrocław Muchobór - pięć kilometrów długości.
Największa flota Elfów w kraju
PESA Bydgoszcz od lat wygrywa wszystkie przetargi na elektryczne zespoły trakcyjne ogłaszane przez KD. - Mocno stawiamy na rozwój nowoczesnej kolei. To nie tylko nowe linie, które jako samorząd województwa przywracamy do życia, to również zakupy nowoczesnych pociągów. Dolny Śląsk to infrastrukturalne serce Polski, a nowe pociągi Kolei Dolnośląskich będą doskonale służyć Dolnoślązakom w codziennej komunikacji - mówi Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Nowe Elfy są już testowane m.in. na trasie Wrocław - Oława - Brzeg, a wszystko wskazuje na to, że to właśnie te najnowsze jednostki obsłużą regularne połączenia już od grudnia.
- Pociągi pozwolą na poprawę oferty Kolei Dolnośląskich, jednocześnie ruszając w nowe trasy, m.in. do Oławy i Brzegu już od grudnia tego roku - podkreśla Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Bezpieczeństwo i inwestycje
W ostatnich miesiącach KD rozstrzygnęły kolejne przetargi - nie tylko na pociągi elektryczne, ale i spalinowe. - Mam nadzieję, że teraz po zakupach pojazdów elektrycznych uda się otworzyć ścieżkę na dofinansowania również dla taboru spalinowego - mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Zwrócił też uwagę na rosnące znaczenie cyberbezpieczeństwa. - Atak hakerski np. na sieć trakcyjną może sprawić, że będziemy mogli przewozić Dolnoślązaków tylko pojazdami spalinowymi. Nowe spalinowe pojazdy PESA, jak dodał, to nowoczesne i ekologiczne jednostki. - To ekodiesle, emitujące do środowiska kilkadziesiąt procent mniej spalin niż 20-30 letnie pociągi.
Produkcja w Bydgoszczy i wieloletnia współpraca
W fabryce PESA powstają obecnie pojazdy z trzech niezależnych zamówień KD. - To dla nas ogromna satysfakcja, że Koleje Dolnośląskie ponownie wybrały PESA. Cieszy nas, że Elfy dobrze sprawdzają się w eksploatacji i realnie podnoszą jakość codziennych podróży - mówi Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz.
Dotychczasowe Elektryczne Zespoły Trakcyjne były współfinansowane ze środków unijnych, a przewoźnik także teraz zamierza ubiegać się o dofinansowanie. Wartość jednego nowego Elfa wraz ze szkoleniami i wieloletnim utrzymaniem mto 43,8 mln zł.
Koleje Dolnośląskie realizują najszybsze połączenia regionalne w Polsce. Poza Dolnym Śląskiem obsługują również połączenia do województw ościennych - lubuskiego, wielkopolskiego, a od grudnia także opolskiego. Biało-żółtymi pociągami można dojechać również do Czech i Niemiec.
Po zakończeniu wszystkich realizowanych obecnie zamówień flota KD przekroczy 120 pojazdów.