PILNE

Najważniejsze składniki diety w niedoczynności tarczycy

08/12/2018 17:48
Artykuły sponsorowane, Najważniejsze składniki diety niedoczynności tarczycy - zdjęcie, fotografia

Tarczyca to gruczoł dokrewny, który jest odpowiedzialny za produkcję wielu hormonów o szerokim zakresie działania. Wpływają one między innymi na metabolizm składników odżywczych i regulację tempa przemiany materii, stąd przy niewystarczającym ich wydzielaniu może dochodzić do wielu zaburzeń w naszym organizmie. Jakie są objawy niedoczynności tarczycy? Zwiększone wypadanie włosów, wzrost masy ciała, problemy z zaparciami, nadmierna senność, zmęczenie – na to najczęściej uskarżają się chorzy na niedoczynność. Jak w takim przypadku zmienić swoją dietę i jakie składniki szczególnie warto do niej wprowadzić?

Regularność posiłków
Cztery-pięć posiłków dziennie – wydaje się być dość banalnym zaleceniem, jednak dla osób z niedoczynnością tarczycy ma ogromne znaczenie, gdyż regularnie dostarczane posiłki pozwalają lepiej kontrolować apetyt. Na 2-3 godziny przed snem warto spożywać ostatni posiłek, aby nie przeciążać dodatkowo układu pokarmowego. Warto pamiętać, że diety restrykcyjne, ze zbyt dużym deficytem kalorycznym mogą wpływać na wzrost stężenia TSH (hormon przysadki mózgowej, którego ilość przy niedoczynności tarczycy jest podwyższona) oraz zmniejszać tempo metabolizmu.

Białko w diecie
Podaż białka u osób borykających się z niedoczynnością tarczycy powinna być zwiększona. Jego źródłem mogą być między innymi produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak drób, ryby, jajka czy nabiał oraz te pochodzenia roślinnego np. tofu, ciecierzyca, soczewica, groch, fasola. Białko jest niezbędne do produkcji hormonów tarczycy i wpływa korzystnie na tempo metabolizmu, dodatkowo pozwala lepiej kontrolować apetyt. Zauważono również, że odpowiednio zbilansowana pod kątem białka dieta hamuje wypadanie włosów, co jest jednym z głównych objawów choroby. Mięso i nasiona strączkowe są źródłem witamin z grupy B i żelaza, natomiast ryby pomagają pokryć zapotrzebowanie organizmu na jod i kwasy tłuszczowe n-3.

Węglowodany
Niski indeks glikemiczny jest szczególnie ważny dla osób z niedoczynnością tarczycy, ponieważ to zaburzenie często powiązane jest z nieprawidłową gospodarką glukozy. Źródłem węglowodanów w diecie powinny być produkty pełnoziarniste, bogate w błonnik, który przyczynia się do zmniejszenia poziomu glukozy, a przy okazji cholesterolu w surowicy krwi. Warto również wspomnieć o warzywach i owocach, które oprócz błonnika, są źródłem składników mineralnych, witamin i antyoksydantów.

Tłuszcz
Najlepszym źródłem tłuszczu w diecie są nasiona, orzechy i pestki, awokado, tłuste ryby oraz oleje: rzepakowy, lniany, słonecznikowy, sojowy czy oliwa z oliwek. Istotne jest, aby osoby z niedoczynnością tarczycy szczególnie dbały o ten makroskładnik, gdyż występuje u nich zwiększone ryzyko chorób kardiologicznych. Znaczącą rolę odgrywają również kwasy n-3, które działają przeciwzapalne i wzmagają zmianę trójjodotyroniny do tyroksyny. Ponadto kwasy tłuszczowe n-3 mają właściwości hamujące nadmierną odpowiedź immunologiczną oraz lipogenezę, co może być szczególnie istotne dla osób otyłych.

Witamina D
Zauważono, że stężenie witaminy D we krwi jest niższe u osób z chorobami autoimmunologicznymi (a niedoczynność tarczycy może mieć takie podłoże). Specjaliści żywienia zwracają uwagę, że niedobór tej witaminy powiązany jest z powstawaniem chorób nowotworowych, układu sercowo-naczyniowego i zaburzeń metabolicznych, takich jak insulinooporność czy otyłość. Najlepszym źródłem w pożywieniu będą: jaja, pełne mleko i produkty mleczne, oleje roślinne, sery dojrzewające, ryby, oraz wątroba (wieprzowa czy drobiowa). W przypadku głębokiego niedoboru zalecana jest konsultacja z lekarzem i wprowadzenie suplementacji czy nawet leczenia specjalnymi preparatami.

Jod
Zawartość jodu w produktach żywnościowych jest uzależniona od wielu czynników – między innymi regionu kraju, jego zasobów w glebie czy wodach gruntowych. Jod jest jednym ze składników budujących hormony, dlatego jego odpowiednia podaż jest niezbędna. Niedobór, jak i nadmiar może upośledzać funkcje tarczycy. Źródłem w diecie są: ryby, sery podpuszczkowe, orzechy, jaja, płatki owsiane, mleko i produkty mleczne.

Selen
Jest to składnik enzymów, które związane są z gospodarką hormonalną tarczycy. Selen, jako składnik peroksydazy glutationowej pełni funkcję ochronną tkanki tarczycowej przed stresem oksydacyjnym, a co za tym idzie jego rola jest bardzo istotna w prawidłowej pracy tego narządu. Źródłem w diecie są: ryby, jaja, kasza gryczana, kakao, wieprzowina, ryż, sery podpuszczkowe, orzechy.

Podsumowanie
Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy, powinny zwróć szczególną uwagę na swoją dietę. Powinna ona dostarczać pełnowartościowych składników odżywczych: białek, węglowodanów oraz tłuszczów. Oczywiście ważna jest ich jakość oraz ilość. Należy pamiętać o odpowiedniej podaży jodu, witaminy D oraz selenu. Inspiracji i nowych przepisów można szukać na specjalistycznych blogach, gdzie dietetycy dzielą się swoją wiedzą i praktycznymi wskazówkami oraz przepisami na ciekawe potrawy.


Materiał partnera

Reklama

Najważniejsze składniki diety w niedoczynności tarczycy komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama




Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez olawa24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

olawa24.pl z siedzibą w Oława 55-200, Plac Zamkowy 24A/3

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"