Po Oławie jeździ się lepiej. Mieszkańcy piszą list do GDDKiA
Szanowni Państwo, w związku z trwającym obecnie czasowym wyłączeniem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Andersa - Strzelna - 11Listopada - Pl. Zamkowy w Oławie, większość mieszkańców miasta tracących wiele czasu na stanie w zatorach drogowych spowodowanych w dużej mierze pracującą tam sygnalizacją, pyta publicznie czy już by tak mogło pozostać na stałe ? My jako Stowarzyszenie wielokrotnie pisaliśmy do GDDKiA prośby o przeprogramowanie sygnalizacji co pozwoliłoby naszym zdaniem na upłynnienie ruchu. W ostatnim pismie sami stwierdziliście jednak Państwo, że przeprogramowanie sygnalizacji niewiele pomoże, bowiem jest to obecnie program optymalny, a przywrócenie akomodacji nie rozwiąże problemów z występującymi zatorami. Do końca się z tym nie zgadzamy, naszym zdaniem także zakładana budowa obwodnicy drogi krajowej nr 94 także nie poprawi sytuacji, zwłaszcza, że jest to proces dość odległy. Nam mieszkańcom Oławy potrzeba natychmiastowych rozwiązań. Oczywiście najlepszym było by wybudowanie w tym miejscu dużego ronda, jednak przez zagęszczenie zabudowy wokół jest to w tym momencie już nie możliwe. Wiemy, że sygnalizacja jest tam po to aby przede wszystkim było bezpieczniej. Pomaga podczas dużego natężenia ruchu bezpiecznie skręcić w lewo w stronę ul. Strzelnej oraz sprawia, że w godzinach szczytu piesi mogą w ogóle przejść przez przejścia dla pieszych znajdujące się w obrębie tego skrzyżowania.
Proponujemy zatem rozwiązanie doraźne polegające na włączaniu sygnalizacji tylko w wyjątkowych sytuacjach. Dodatkowo w godzinach szczytu komunikacyjnego mogliby pojawić się tam policjanci kierujący ruchem. Dwa przejścia dla pieszych w ciągu drogi krajowej 94 mogły by mieć nawet podczas wyłączonej sygnalizacji aktywne przyciski przejścia "na żądanie" które uruchamiały by sygnalizację tylko na tych przejściach pozwalając bezpiecznie przejść pieszym.
Rozwiązaniem docelowym było by wyłączenie sygnalizacji na skrzyżowaniu na stałe. W naszym przekonaniu jest to możliwe, jednak po spełnieniu kilku warunków. Ze względu na ograniczoną widoczność podczas skrętu w lewo w ul. Strzelną, powinna powstać tzw. szykana drogowa wyhamowująca pojazdy nadjeżdżające od strony Wrocławia, jednocześnie pozwoliło by to bezpieczniej przejść przez przejście pieszym. Drugie przejście natomiast w ciągu drogi 94 to na wylocie w stronę Opola mogło by zostać nieco przesunięte poza skrzyżowanie z pozostawioną sygnalizacją świetlną uruchamianą przez pieszych lub z wyspą na środku. Wszystkie przejścia dla pieszych w obrębie tego skrzyżowania powinny też zostać odpowiednio zgodnie z najnowszymi wytycznymi doświetlone. W przyszłości po wybudowaniu planowanego ronda na skrzyżowaniu drogi 94 z ul. Lipową, można by pójść jeszcze dalej i ul. Strzelną oraz Lipową zrobić naprzemiennie jednokierunkowymi.
Szanowni Państwo, Oława jest miastem gdzie w ostatnich latach powstało wiele nowych firm i zakładów produkcyjnych położonych w różnych częściach miasta. Ruch drogowy który mamy obecnie przerasta możliwości infrastruktury drogowej w której praktycznie nic się nie zmieniło od lat 80-tych. Wiemy, że planowana jest obwodnica, jednak my oczekujemy rozwiązań natychmiastowych aby ułatwić nam codzienne funkcjonowanie. Takim rozwiązaniem w naszym odczuciu mogą być działania przedstawione powyżej. Dlatego prosimy o przychylenie się do naszych propozycji.