Poznaj zalety i wady otrzymywania płatności w kryptowalutach
Sukces bitcoinów jako kryptowaluty jest tak wielki, że obecnie są one bazą dla transakcji wartych miliony euro w transakcjach finansowych na całym świecie.
Zalety i wady stosowania kryptowalut na potrzeby płatności online
Eksperci przewidują, że w nadchodzących latach korzystanie z kryptowalut będzie o wiele bardziej powszechne. Wiele mówi się o powszechnym ich wykorzystaniu nie tylko na świecie, ale także tutaj, w Polsce. Ale rzadko kiedy porusza się temat ich codziennego wykorzystania w handlu detalicznym. Zalety korzystania z tych walut cyfrowych zostały zbadane przez czołowych specjalistów w gospodarce i wiemy teraz, że mogą one przynieść korzyści zarówno konsumentom, jak i detalistom.
Trend jest taki, że ich wykorzystanie na najbliższe lata prezentuje się nad wyraz obiecująco. Kryptowaluty prezentują się jako łatwiejsza i bezpieczniejsza opcja cyfrowa. Jest to zgodne z obecnymi tendencjami wśród konsumentów: coraz bardziej cyfrowych i chętnych do korzystania z technologii cyfrowych w handlu detalicznym.
Ale czym są kryptowaluty i jak działają?
Chociaż koncepcja ta jest już szeroko rozpowszechniona, wiele osób nie wie, jak działają te waluty. A jeszcze mniej osób wie, że ich świat wykracza poza istnienie bitcoina. Sama koncepcja jest w rzeczywistości dość prosta: są to waluty cyfrowe, które nie istnieją w środowisku fizycznym. Ich funkcją jest ułatwienie procesu płatności poza bankami, oprócz poprawy bezpieczeństwa w wymianie aktywów finansowych.
Wiele mówi się o bitcoinach, ponieważ była to pierwsza kryptowaluta, która pojawiła się na rynku. Dlatego też ugruntowała swoją pozycję jako najbardziej znana. Na rynku jest jednak co najmniej ponad trzy tysiące walut cyfrowych, niektóre z nich to na przykład:
- Litecoin,
- Dogecoin,
- Ethereum,
- Tether,
- Bitcoin Cash.
Jednym ze sposobów ułatwienia zrozumienia zasady ich działania jest myślenie o używaniu bitcoinów w sposób podobny do fizycznych pieniędzy. Kryptowaluty w zasadzie przypominają transakcję gotówkową, w której konsument dostarcza określoną kwotę, a sprzedawca zapewnia usługę lub produkt.
Przykład wyjaśniający, jak korzystać z kryptowalut, można przedstawić na bazie bitcoinów. Aby dokonywać transakcji, ludzie lokują monety w portfelach (w tym wypadku cyfrowych). Wymiany są dokonywane cyfrowo, przekazywane od jednej osoby do drugiej bez pośrednictwa banku. Aby przenieść środki, musisz użyć kodu, zwanego adresem BTS, który można przekonwertować na kod QR. W handlu cyfrowym cały proces wygląda tak samo. W przypadku sklepów, które już obsługują tę metodę płatności, wystarczy przeprowadzić szybką transakcję online.
Jakie są zalety kryptowalut dla płatności online?
Chociaż korzystanie z kryptowalut nie jest jeszcze tak powszechne w handlu detalicznym, praktyka ta może stać się częstsza w nadchodzących latach, napędzana zmianami technologicznymi w nawykach konsumenckich. Jeden z głównych powodów jest związany z biurokracją i opłatami za najpowszechniejsze środki płatnicze, takie jak karty kredytowe.
We wszystkich transakcjach detalicznych jest wielu pośredników płatniczych, którzy czynią transakcje droższymi i bardziej biurokratycznymi, jak na przykład w przypadku automatów sprzedających. Dziś detaliści mają do czynienia z wysokimi opłatami przy innych metodach płatności. Przykładem są karty kredytowe, których oprocentowanie waha się od 4% do 6%.
Jeśli porównamy opłaty, które można zastosować podczas korzystania z karty, być może kryptowaluta jest dobrą alternatywą uzupełniającą. Ale nie osiągnęliśmy jednak jeszcze etapu masowej adopcji, a pełna wymiana nie jest w tej chwili rzeczywistością.
Kolejna zaleta związana jest również z bezpieczeństwem transakcji. Sprzedawca ma kontrolę nad obciążeniem zwrotnym. Jest to bardzo ważne w walce z oszustwami, gdzie bramki karzą detalistę, dokonując nienależnych obciążeń zwrotnych. Wykorzystanie kryptowalut może być także skuteczną strategią marketingową. Dzisiaj główną zaletą sprzedawców detalicznych jest marketing, możliwość przyciągnięcia konsumentów do ich działalności, ponieważ opinia publiczna na temat kryptowalut jest dość entuzjastyczna.
Czy istnieją jakieś wady istotne dla osób prywatnych?
Prowizje za korzystanie z technologii blockchain — odpowiedzialnej za transakcje kryptowalutowe, która zbiera informacje, jest w stanie je zakodować i przekształcić w coś niezmiennego, co zapewnia bezpieczeństwo transakcji — może nie być tak korzystna dla wszystkich konsumentów.
Pod względem operacyjnym otrzymywanie międzynarodowych kwot lub towarów o dużej wartości może przynosić korzyści. W przypadku małych transakcji na ogół nie płaci się tutaj zbyt dużo. Mówimy tutaj głównie o bitcoinie, który jest najbardziej znaną kryptowalutą. Transakcje za jego pomocą mogą okazać się dość kosztowne ze względu na wszystkie zabezpieczenia związane z rekordem blockchain. Konsumenci zwykle ponoszą koszty tych prowizji za wysyłkę środków. Oprócz prowizji blockchain za pewną wadę uznawana jest również zmienność waluty. Warto bowiem pamiętać, że są to aktywa niestabilne i również mogą zaliczyć spadek kursów.
Przyszłość: czy kryptowaluty staną się tylko ciekawostką, czy podstawowym środkiem płatniczym?
Zdaniem ekspertów korzystanie z kryptowalut stanie się popularne w nadchodzących latach, a wspomniane wady zostaną przezwyciężone przez sprzedawców detalicznych. Przewaga związana jest głównie z nowymi przyzwyczajeniami konsumentów. Obecnie istnieje większe zapotrzebowanie na cyfrową obecność w codziennej konsumpcji.
Ponadto, ponieważ jest to bardzo bezpieczny środek płatniczy, korzystanie z walut cyfrowych jest również odpowiednią alternatywą dla tradycyjnego rynku. Dlatego może to być jeszcze bardziej niezawodne środowisko niż obecny model, w którym transakcje są kontrolowane przez jednego lub więcej pośredników, którzy mogą mieć interesy sprzeczne z interesami detalistów.
Inne ruchy rynkowe również ilustrują potencjał kryptowalut. Na przykład VISA planuje wprowadzić na rynek kartę zamieniającą kryptowaluty bezpośrednio na gotówkę, z której będzie można korzystać w 70 milionach placówek na całym świecie. Cyfrowe banki i fintechy już zaczynają myśleć i wprowadzać rozwiązania z cashbackiem w kryptowalutach. Warto w tym zakresie śledzić zmiany na rynku.
[Materiał partnera]