Sprawę w ZUS załatwisz z domu
Nie musisz osobiście przychodzić. Wystarczy, że masz smartfon lub komputer. Sprawę w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych możesz - tak samo jak podczas osobistej wizyty, załatwić w trakcie wideorozmowy z doradcą ZUS-u. Wystarczy, że nas stronie www.zus.pl wybierzesz datę, godzinę i temat spotkania. W minionym roku konsultanci dolnośląscy przeprowadzili rozmowy online z 8671 klientami.
Tylko w pierwszych trzech miesiącach tego roku Dolnoślązacy umówili się z ekspertami ZUS na 3268 wideowizyt. W tym: W Legnicy 1189, w Wałbrzychu 871 i we Wrocławiu 1208.
Najczęściej załatwiane sprawy w czasie e-wizyty dotyczyły zakładania indywidualnych kont na eZUS (PUE ZUS), emerytur i rent, oraz wypłat 800+. Konsultanci pomagali także w trakcie spotkania online w wypełnieniu dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Eksperci z Wałbrzyskiego ZUS odpowiadali także na pytania dotyczące emerytur i rent zagranicznych.
Najwięcej e-wizyt klienci ZUS umawiają w styczniu a najmniej w sierpniu.
- My nie tylko modernizujemy nasze sale obsługi, ale przede wszystkim zachęcamy do korzystania z najnowszych technologii. Taką opcją są e-wizyty, czyli umówiona rozmowa na wybrany przez klienta temat, w konkretnym dniu i godzinie. Można ją zrealizować w domu bądź w jakimkolwiek innym miejscu, gdzie jest dostęp do Internetu – opowiada Iwona Kowalska-Matis regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.
Rzeczniczka wyjaśnia, że na początku wideorozmowy weryfikowana jest tożsamość rozmówcy przez konsultanta ZUS-u, po to żeby klient mógł uzyskać informacje w swoich indywidualnych sprawach, bez względu na to czy pracuje, otrzymuje zasiłek, jest emerytem, rencistą czy prowadzi działalność gospodarczą.
- Spotkanie z pracownikiem ZUS-u na odległość to wielki atut, bo bez wychodzenia z domu, tracenia czasu na dojazd do placówki i bez kosztów załatwisz swoją sprawę w Zakładzie – dodaje Kowalska-Matis.
Wystarczy dostęp do Internetu, laptop, smartfon lub inne urządzenie przenośne, przy czym nie trzeba w nich instalować żadnych aplikacji. Ważne, by urządzenie było wyposażone w mikrofon i kamerę. Co istotne można się także umówić na spotkanie w Polskim Języku Migowym (PJM). Ta forma spotkania jest przeznaczona wyłącznie dla osób głuchych i niedosłyszących, o czym klient jest uprzedzany odpowiednim komunikatem na etapie zamawiania e-wizyty.
Na konsultacje z ekspertami można umówić się w dni robocze między 9:00 a 14:00. Spotkanie zamawia się przez stronę internetową zus.pl/e-wizyta albo przez aplikację mObywatel wybierając zakładkę „Usługi”, a dalej „e-wizyta w ZUS”. Każdy, kto zamówił wideorozmowę dostanie SMS z przypomnieniem o zarejestrowanej konsultacji oraz email z linkiem do połączenia.
Każdy klient wybiera też temat rozmowy. Online można uzyskać informacje m.in. z zakresu emerytur i rent krajowych oraz międzynarodowych, świadczenia wspierającego, zasiłków i zwolnień lekarskich, PUE ZUS/eZUS, ulg i umorzeń, ubezpieczeń i składek oraz świadczeń dla rodzin.
Źródło: Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS Województwa Dolnośląskiego