Sztuka iluzji: fałsz czy zagadka?

Ciekawostki, Sztuka iluzji fałsz zagadka - zdjęcie, fotografia
olawa24.pl 06/09/2019 08:36

Iluzja to sztuka sceniczna i uliczna, która od setek lat fascynuje ludzi. Czy są to tylko tanie sztuczki nastawione na oszukiwanie naiwnej gawiedzi? Czy prawdziwa sztuka oparta na tajemniczości i zagadkach? Zdania są podzielone, ale jedno jest pewne: na pokazach iluzjonistów ludzie świetnie się bawią! Mieszkańcy Oławy będą mogli sami się o tym niedługo przekonać, bo do miasta zawita Międzynarodowy festiwal iluzji Champions of Illusion z programem: Magic Show – tour of the World.

Magiczne show w Oławie

Kto ma ochotę na zabawę z odrobiną adrenaliny? Nie mamy na myśli skoku na bungee ani gry w kasynie – choć w obu przypadkach frajda gwarantowana i troszkę emocji też. Zwłaszcza, że współcześnie świat realny splata się z rzeczywistością wirtualną trudnym do rozerwania węzłem. Dlatego nawet w grając w gry online możne przeżyć prawdziwe emocje, które zapewniają również kasyna online na żywo.

Proponujemy jednak innego rodzaju przeżycia – iluzjonistyczne show, czyli fantastyczny spektakl z zapierającymi dech w piersiach, a czasem może i mrożącymi krew w żyłach trikami. Międzynarodowy Festiwal Iluzji Champions of Illusion z programem: Magic Show – tour of the World ponownie zagości w Polsce! To najsłynniejsza międzynarodowa grupa iluzjonistów, która po niedawnym tournée europejskim powraca do Polski by wystąpić w kilkunastu miastach. Gościnnie pojawią się także polscy magicy. W Oławie występ zaplanowany jest na 27 października.

Magia rodzi się w głowach widzów

Na czym polega stuka iluzji? To oczywiście nie prawdziwa magia, choć na taką wygląda. Magia pojawia się w głowach widzów, którzy nie są świadomi, jak wykonana jest sztuczka. Triki są jedynie wyrazem artystycznym, który ma wywołać u publiki określony efekt. To taka gra, niemal jak w teatrze. Sztuka iluzji opiera się na zdziwieniu widza – w tym tkwi jej moc. Jeśli dochodzi do ujawnienia sekretów iluzjonistów, to tracą oni swój główny oręż, ich sztuka odzierana jest z magii, a sama publiczność – poza pierwotną satysfakcją z dowiedzenia się, jak to wygląda – jest ograbiana z możliwości doświadczenia czegoś niespotykanego. Dlatego tak mocno iluzjoniści pilnują swoich sekretów.

Triki sztuki iluzji

Iluzjoniści w swojej sztuce wykorzystują całe spektrum sztuczek, na przykład triki:

  • Z nagłym pojawianiem się przedmiotów – np. wyciągnięcie królika z kapelusza,

  • Z przemianą jednej rzeczy w inną – np. królika w kartę,

  • Ze znikaniem osób lub rzeczy – np. kobiety w zamkniętej skrzyni,

  • Ze scalaniem przedmiotów podartych – np. kart,

  • Z lewitacją nad sceną,

  • Z teleportacją z jednego miejsca w drugie,

  • Ze zamianą przedmiotów miejscami,

  • Z ucieczką z zamkniętych miejsc, wydostaniem się z łańcuchów itd.,

  • Ze zgadywaniem, co wybrał widz – np. kartę z talii lub pomyślaną liczbę,

  • Z penetracją, czyli przechodzeniem człowieka przez obiekty, jak ściany i lustra.


 

Kierowanie uwagi i siła sugestii

Jak te wszystkie „magiczne” triki są możliwe? Wszystko opiera się na kierowaniu uwagi oraz sile sugestii. Iluzjoniści skupiają oczy publiki na innych aspektach, tak by działanie odbyło się poza ich percepcją. Dzięki doskonałej sprawności rąk oraz wysokiej sprawności fizycznej – w tym także towarzyszących asystentów – oraz charyzmie, zdolnościom aktorskim i kabaretowym, jak również właściwym użyciu akcesoriów i efektów specjalnych (ogień, woda, dym), iluzjonista kieruje uwagę publiczności tam, gdzie nie dochodzi do właściwego działania skutkującego trikiem. Wykorzystuje do tego psychologię, bo – przykładowo – sugeruje coś widowni poprzez odpowiedni dobór słów: mówi „popatrz”, aby złapać wzrok widza, by ten nie patrzył mu na ręce. Wystarczy chwila, aby trik został sprawnie zrobiony, a widz nie zorientuje się, czego był świadkiem. Podążanie za sugestią iluzjonisty jest silniejsze od niego.

Sztuka iluzji istnieje od wieków

Już w starożytnym Egipcie znano sztukę iluzji – pierwsza sztuczka w historii to ta z trzema piłkai oraz kubeczkami. Iluzja, jaką znamy dziś ze scen i telewizji, a także ulic, rozwinęła się w XIX wieku. Rozsławił ją Harry Houdon, kultowy magik, który wielokrotnie uciekał z niebezpiecznych miejsc, np. z zatopionej skrzyni. Współczesnym guru iluzji jest od wielu lat David Copperfield, który w latach 80. i 90. ubiegłego wieku wprowadził iluzję do kultury masowej poprzez swoje przedstawienia o wysokim budżecie, transmitowane przez telewizje na całym świecie.


 

Reklama

Sztuka iluzji: fałsz czy zagadka? komentarze opinie

Dodajesz jako: |


Reklama




Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez olawa24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

olawa24.pl z siedzibą w Oława 55-200, 3 Maja 26 pokój numer 309

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"