Reklama
Logo - Olawa24.pl
{{ report.show === 1 ? 'Zgłoś sprawę' : 'Kontakt z redakcją' }}
{{ report.success }}
{{ error.report.data.name }}
{{ error.report.data.email }}
{{ error.report.data.body }}
{{ error.report.data.rule }}

Pamiętajmy o bezpieczeństwie w okolicach przejść dla pieszych

Dodano:
autor zdjęć: Zespół Prasowy KWP we Wrocławiu

Sprawdź, jak należy się zachować na przejściu dla pieszych i w jego pobliżu, aby zadbać o bezpieczeństwo własne, swoich bliskich i innych użytkowników dróg.

Piesi są najliczniejszą grupą wśród ofiar wypadków drogowych w Polsce. Jako tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego w konfrontacji z autem nie mają praktycznie żadnych szans. Jak należy się zachować, przejeżdżając bądź przechodząc przez przejście dla pieszych? -Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Pieszy jednak jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni. Musi się także upewnić, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Natomiast kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście. Obowiązujące przepisy bezwzględnie zabraniają kierującemu pojazdem wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim (z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany), a także omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu- informuje mł. asp. Przemysław Ratajczyk, Zespół Prasowy KWP we Wrocławiu. 

Od 1 czerwca ubiegłego roku wprowadzono nowe przepisy dotyczące kierowców i osób pieszych w obrębie przejść. Osoba przechodząca przez jezdnię ma pierwszeństwo przed pojazdem (z wyłączeniem tramwaju) już wchodząc na przejście dla pieszych, a nie jak dotychczas dopiero, gdy się na nim znajdował. Pieszy ma natomiast zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię. - Ważne jest również, aby przez jezdnię przechodzić wyłącznie w miejscu do tego przeznaczonym, stosować się do sygnalizacji świetlnej, a jeżeli jej nie ma, to uważnie rozejrzeć się, czy możemy bezpiecznie wejść na drogę. Rozwaga może uratować nam życie, natomiast pośpiech doprowadzić do tragedii.

 

 

Zgłoś naruszenie
{{ error.violation.name }}
{{ error.violation.email }}
{{ error.violation.body }}
{{ violation.success }}

Komentarze (4)

B
BKK
Z tym zakazem korzystania z telefonu, to zdaje się, że pod warunkiem rozpraszania uwagi. Czyli pieszy może się wyłgać. Zrobiono z pieszych święte krowy i ci bezlitośnie to wykorzystują. Niestety znają tylko swoje prawa, a nie mają pojęcia o obowiązkach. Skutecznie im to wyłączyło myślenie. W szkołach chyba już w ogóle fizyki nie uczą, bo nie zdają sobie sprawy, że czasem wyhamowanie tony z okładem, nawet jeśli nie jedzie szybko może być po prostu niemożliwe. Ale nie! Oni mają PIERWSZEŃSTWO i im SIĘ NALEŻY! Więc bez oglądania ostry skręt z chodnika i wejście na przejście. Niech kamieniem rzuci ten kierowca, który nie miał kryzysowej sytuacji spowodowanej przez pieszego.
S
SpecjalistaOdWszystkiego
"Wyhamowanie przed przejściem niemożliwe"? Chyba możliwe, bo np przed przejazdem kolejowym większości się ta sztuka udaje.
B
BKK
SpecjalistaOdWszystkiego chyba nie masz samochodu. Ale wyobraź sobie, że pieszy bez oglądania się wszedł na przejście jakieś metr - dwa przed samochodem jadącym 40 km/h. Reakcja kierowcy, to około sekunda. Wyhamowanie masy, dla uproszczenia jednej tony nie odbędzie się na dystansie 30 cm. Możesz sobie policzyć, sprawdzić w danych. Więc przestań podawać jakieś absurdalne porównania!
S
SpecjalistaOdWszystkiego
@BKK: Czyli wyliczenia bazujące na elementarnych prawach fizyki, dotyczące drogi hamowania 1-tonowego pojazdu poruszającego się z prędkością 40k/h, dają inne rezultaty w przypadku przejścia dla pieszych i przejazdu kolejowego? Czyli dla przejazdu fizyka klasyczna nie ma zastosowania i należy stosować relatywistyczną?

Dodaj komentarz:

{{ error.comment.author }}
{{ error.comment.body }}
{{ error.comment.rules }}
{{ comment.success }}