Realizujmy to, co jest realne. Oświadczenie burmistrza
Burmistrz Tomasz Frischmann wydał oświadczenie związane ze zmianą i usprawnieniem istniejącego układu komunikacyjnego.
Realizujmy to, co jest realne
Miasto od lat stawia na inwestycje związane ze zmianą i usprawnieniem istniejącego układu komunikacyjnego. Obwodnica, drugi wiadukt oraz trasa mostowa - to inwestycje, o które zabiegamy od lat, robili to także poprzednicy, działacze społeczni, politycy różnych opcji i bardzo wielu Oławian. To planowanie strategiczne, długofalowe zakładające różne rozwiązania.
Wybudowane w ostatnich latach drogi ulgi, odciążające przejazd kolejowy, trasa średnicowa, której budowa już się rozpoczęła, docelowo usprawnią przejazd od ul. Kilińskiego do drogi krajowej nr 94, z ominięciem centrum miasta, tworząc nowy układ komunikacyjny. W jego skład wejdą: droga krajowa (obwodnica) i droga wojewódzka (trasa mostowa) oraz lokalne łączniki (drogi ulgi). Prace są w toku, 24 maja otwarto oferty na wykonanie projektu trasy mostowej.
Mam świadomość, że zainicjowana przeze mnie budowa trasy średnicowej, jej zaawansowanie, koszty oraz proces decyzyjny na poziomie gminy czyni tę inwestycję szybką i realną.
Kolejnym rozwiązaniem poprawiającym komunikację i tym samym jakość życia mieszkańców jest budowa przystanku kolejowego „Oława Zachodnia” na osiedlu Sobieskiego (umowa o realizacji została podpisana). Powstanie nie tylko przystanek ale także drogi dojazdowe i docelowo bezkolizyjny przejazd. Ta inwestycja będzie kolejnym etapem poprawy płynności komunikacyjnej naszego miasta.
Pomysł zbudowania wiaduktu lub tunelu na ulicy Wiejskiej, gdzie tworzą się korki przed przejazdem kolejowym, nie jest nowy. Przeprowadzono analizy ruchu drogowego w obrębie przejazdu tą wojewódzką drogą, będącą pod zarządem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. Od momentu ogłoszenia programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami” t. j. od 2014 roku wielokrotnie rozważałem udział w nim. Niestety, miasto Oława nie mogło być wnioskodawcą, ponieważ nie spełniało warunków formalnych, o czym publicznie informowałem. W planach jest nowa edycja tego programu na lata 2021 -2030 z perspektywą do 2040 roku. Rozpocząłem rozmowy z zarządcą drogi - DSDiK o możliwości udziału w planowanej edycji. Budowa tunelu lub wiaduktu przy drodze wojewódzkiej na ul. Wiejskiej jednak nie rozwiąże ani nie usprawni komunikacji w mieście, a jedynie przesunie korki w jego inną część. Problemy i koszty, które spowodowałaby taka inwestycja znacznie przekroczyłyby jej wartość i wydłużyły czas realizacji.
Wszelkie inicjatywy społeczne są ważne i godne rozpatrzenia. Ja, jako burmistrz myślę strategicznie o wszystkich aspektach układu komunikacyjnego w mieście i z zadowoleniem przyjąłbym powstanie dodatkowego usprawnienia komunikacyjnego, które nie obciążałoby naszego, miejskiego budżetu.
Tomasz Frischmann
burmistrz Oławy