Karawana Teatralna
To już kolejna edycja Karawany Teatralnej w Oławie. Przez dwa dni artyści będą przedstawiać widzom swoje spektakle. Teatr Formy po raz kolejny zaprasza na festiwal, który będzie można oglądać na placu przy ulicy Młyńskiej 2 września od godziny 19:00. Wstęp na każde przedstawienie jest bezpłatny.
2 września
godzina 19:00„Człowiek dla człowieka” Teatr Formy
Spektakl Ruchu, który powstał na bazie projektu Polsko- Niemieckiego pod nazwą Człowiek dla człowieka / Mensch fuer Mensch w 2016r. Z udziałem aktorów z Niemiec i Teatru Formy. Spektakl stał się rozwinięciem projektu, rozbudowany o nowe wątki i sceny, w którym również wezmą udział artyści z 3 krajów - Polski, Niemiec i Słowacji. Inscenizacja w połączeniu ze współczesnymi zagadnieniami psychologii społecznej tworzy spektakl pantomimy inspirowany filmem z 1974 r. niemieckiego reżysera filmowego i teatralnego Reinera Wernera Fassbindera pt. "Strach zżerać duszę" ("Angst essen Seele auf"), gdzie głównym motywem jest asymilacja w Niemczech marokańskiego imigranta, który zakochuje w dużo starszej od siebie kobiecie. Motyw ten stał się inspiracją do stworzenia scenariusza spektaklu. Myślą przewodnią zarówno filmu, jak i projektu jest szeroko pojęta tolerancja wobec inności, koloru skóry, ubioru, sposobu spędzania czasu wolnego, stosunku do drugiego człowieka. Autorów sztuki szczególnie interesuje stosunek do ludzi różnych narodowości, którzy przybywają i osiedlają się masowo w krajach EU m.in. takich jak Niemcy czy Polska. W spektaklu scenografia i aktorzy tworzą gamę kolorów tj. biały, czerwony, czarny i żółty, które symbolizują naszą różnorodność i bogactwo kulturowe. Temat projektu jest aktualny i żywy, zmusza do weryfikacji naszej otwartości na innych ludzi, stawia pytanie o jej granice oraz jak je wytyczyć, zachowując godność należną człowiekowi.
Reżyseria – Józef Markocki
Scenografia i kostiumy – Ilona Szurkowska
Opracowanie Muzyczne – Józef Markocki
Czas trwania 60min
Obsada : Barbara Gadomska, Maria Wendland, Hubert Skonieczka, Józef Markocki -Polska
Mirijam Hufnagel- Niemcy
Momo Riedmiller -Niemcy
Ludmila Glembova - Słowacja
Godzina 20:30 „Gabinet doktora Caligari” reż. Robert Viene (1920) film niemy z muzyką na żywo w wykonaniu The Washing Machine
Łódzka grupa The Washing Machine regularnie od 2010r. prezentuje klasyczne dzieła kina niemego w autorskiej oprawie muzycznej. Ta wyjątkowa podróż do zamierzchłych czasów kinematografii stanowi prawdziwy rarytas zarówno dla koneserów kina, jak i fanów muzyki.
Tym razem grupa taperów, postanowiła zmierzyć się z wybitnym dziełem Roberta Wiene – „Gabinet Doktora Caligari” z 1920r. przywołując tajemniczą postać ekspresjonistycznego i jarmarcznego doktora Caligari.
Film opowiada historię szalonego doktora Caligari i jego wiernego somnambulika Cezara oraz ich powiązań z serią zabójstw w małym niemieckim miasteczku Holstenwall. Dwóch przyjaciół, Alan i Francis, przychodzi na spektakl do zagadkowego doktora Caligari, który budzi swojego podopiecznego Cezara z lunatycznego snu. Tajemniczy doktor oznajmia, że Cezar zna tajemnice przyszłości. Skuszony tajemną wiedzą Alan pyta Cezara o datę swojej śmierci i dowiaduje się, że nie dożyje poranka. Jeszcze tej samej nocy Alan zostaje zamordowany, a jego przyjaciel przysięga, że odkryje zagadkę jego śmierci. Tak rozwija się pełna mroku i niewiadomych historia przerażających morderstw, niezrozumiałych rytuałów i desperackich prób odkrycia, co jest snem, a co jawą.
Ten blisko stuletni film przeniesie nas w świat filmowej grozy i obłąkania, somnambulizmu i spełniających się przepowiedni… Kim okaże się tajemniczy Doktor Caligari? Przekonaj się…
3 września godzina 20:30 „Golem Godula” Teatr Mały w Tychach
„…król cynku, król węgla… diabeł z Rudy.” Teatralne widowisko plenerowe na podstawie mitów i legend o Karolu Goduli.
Mówiono, że parał się alchemią, że miał konszachty z diabłem. Że sam był diabłem. Dorośli straszyli nim dzieci, a sami fantazjowali o zgromadzonym przez niego i ukrytym w kopalniach majątku. Karol Godula sam skazał pamięć o sobie na półmrok ludowych podań i mitów, skutecznie niszcząc dokumenty i zdjęcia, które mogły potomnym przybliżyć jego prawdziwą historię. Co wiemy na pewno? Chłopiec z biednej rodziny, przygarnięty i obdarowany wykształceniem oraz skromnym majątkiem przez hrabiego Ballestrema, śląskiego magnata i przemysłowca. Napadnięty i okrutnie okaleczony za młodu, obrócił całą swą energię i niezwykły, wizjonerski geniusz w budowę sieci nowoczesnych hut i kopalni. Wkrótce sam stał się jednym z najmożniejszych przemysłowców na Śląsku. Nazywano go królem cynku, królem węgla… ale też diabłem z Rudy. Kalectwo i oszpecona twarz, wraz z piętnem jakie wywarły na jego psychice, wreszcie zawiść gminu, z którego przecież się wywodził i pogarda szlachty, która tego pochodzenia mu nie zapomniała, wzniosły mur między Karolem Godulą, a jemu współczesnymi. Strach i podziw zaowocowały całą mitologią fantastycznych, faustowskich bajań na jego temat. Niemal cały swój majątek Godula zapisał sześcioletniemu dziecku, obcej mu sierocie. Dlaczego? Legenda mówi, że widząc inne dzieci, wyszydzające i rzucające kamieniami w kulawego wariata, małej Joasi zrobiło się żal starszego, samotnego pana i … dała mu bukiet polnych kwiatów.
Scenariusz i reżyseria: Jakub Kabus
Produkcja jest efektem współpracy Tyskiego Teatru Małego i Teatru Hom
Muzyka:
Fragmenty ścieżki dźwiękowej filmu „Kundun” Philipa Glass’a oraz fragmenty ścieżki dźwiękowej filmu „Ravenous” Michael’a Nymana.
Obsada:
Młody Karol Godula – Kamil Ciesielski
Karol Godula – Grzegorz Król
Dziewczyna – Katarzya Kabus
Dziecko – Filip Kruszyna
Kobieta- Natalia Kruszyna
Górnicy - Janusz Niedbał, Michał Dorda, Tomasz Frąszczak
Dziewczęta w Karczmie – Daria Dorda, Anna Swoboda
Karczmarz – Piotr Kumor
Hrabia Ballestrem – Cezary Kruszyna
Golem – Jakub Kabus
Godzina 21:30 „Oblicza Salvadora Dali” Teatr Formy
Przedstawienie obfituje w poruszające się efektowne instalacje oraz grę aktorską. Inspirowane jest życiem i twórczością jednego z największych artystów XX w- malarza surrealisty - ekscentryka Salvadora Dali.
Dalí fascynował się surrealizmem, który uczynił go sławnym. Ta fascynacja prowadziła do świata przywoływanego podczas snu, który bazował na teorii filozoficznej twórcy psychoanalizy Zygmunta Freuda. W spektaklu w warstwie czysto wizualnej przywołane zostają słynne obrazy żyraf czy topniejących zegarów, człowieka złożonego z szuflad, ekscentrycznych kobiet czy dzikich zwierząt, które stały się znakiem rozpoznawczym artysty, ale również wielorakie inne formy i przejawy jego twórczości. Kilka motywów zaczerpnięto z jego ekscentrycznego życia.. „Interesuje mnie Dali, jako portret człowieka który tworzył, odnosił sukcesy, żyjąc ponad stan, w przeciwieństwie do wielu malarzy twórców jego czasu. Ten opływający w fortunę i prestiż artysta, był jednocześnie w praktycznym życiu bardzo nieporadny, zdany kompletnie na mecenat i przewodnictwo swojej żony Gali. Inspirując się Salvadorem Dali stawiam w spektaklu sobie i widzom, kilka ważnych pytań ,które dotyczą myślę naszej egzystencji m. in pytanie o granice wymiaru czasu, fantomów realności które pojawiają się w naszym codziennym życiu. Gdzie więc przebiega granica iluzji, marzeń i złudzeń, w które pragniemy wierzyć?” - Józef Markocki.
Scenariusz i reżyseria - Józef Markocki
Obsada – Zespół Teatr Formy
Opracowanie Muzyczne - Józef Markocki
Scenografia – Krzysztof Cichała
Ilona Szurkowska - kostiumy
Czas trwania - 60min