Reklama
Logo - Olawa24.pl

Kim jest największy producent samochodów w Polsce?

Dodano: Autor:
Polska nie może się obecnie pochwalić seryjnie produkowaną marką samochodu. Wydawałoby się, że od momentu, gdy w 2002 roku zakończono wytwarzanie Poloneza, nie powstają w naszym kraju nowe samochody. Nic bardziej mylnego, ponieważ swoje fabryki zlokalizowały w Polsce trzy zagraniczne koncerny, które wykorzystują relatywnie niskie koszty pracy. Jakie samochody są produkowane obecnie w Polsce? Kto produkuje ich najwięcej?

Jakie samochody są produkowane w Polsce?

Obecnie w Polsce funkcjonują fabryki trzech globalnych koncernów samochodowych, w których wytwarzane są zarówno małe auta miejskie, jak i samochody dostawcze. Największym obecnie producentem jest Volkswagen Polska, który w wielkopolskich fabrykach wytwarza modele: Caddy, Transporter, Crafter oraz pojazdy należącej do niemieckiego koncernu marki MAN TGE i eTGE. Produkcję w Polsce prowadzi również Fiat-Chrysler Automoblies (FCA), który wytwarza nad Wisłą Fiata 500 i Lancie Ypsilon. Trzecim producentem jest koncern Opla, w którym produkowany jest obecnie najnowszy model Astry.

Popyt na nowe samochody w Polsce systematycznie rośnie, jednak można zauważyć, że odpowiadają za niego głównie przedsiębiorstwa. Według danych statystycznych około 70% nowych aut kupowanych w Polsce jest rejestrowane na działalność gospodarczą, a w większości przypadków transakcja ma formę leasingu. Statystycznego Polaka, który pracuje na etacie nie stać na zakup nowego samochodu, w związku z czym kupuje auto używane. W takim przypadku zalecane jest skorzystanie z dekodera VIN, który umożliwia testy weryfikacji pojazdu.

Przemysł samochodowy w Polsce w 2020 roku

Pandemia COVID-19 nie pozostała bez wpływu również na branże motoryzacyjną, a co za tym idzie produkcję nowych samochodów. Fabryki musiały dostosować się do obowiązujących ograniczeń gospodarczych oraz zaleceń sanitarnych. W 2020 roku łącznie wyprodukowano w Polsce 427 972 samochody, czyli o 193 831 sztuki mniej niż jeszcze rok wcześniej. 

Liderem rynku był koncern Volkswagena, z którego wyjechało 207 610 nowych aut. Najwięcej pojazdów powstało w fabryce w Poznaniu, a mianowicie 111 203 sztuki modelu Caddy 4 oraz 19 949 egzemplarzy Transportera T6. Z kolei w fabryce we Wrześni wyprodukowano 57 528 dostawczych Crafterów (w tym odmiana Grand California). Produkcję w tym zakładzie uzupełniła należąca do Volkswagena marka MAN z modelami TGE i e-TGE, których łącznie powstało 18 930 sztuk.

Na drugim miejscu pod względem wielkości produkcji uplasował się koncern FCA, który stworzył w Tychach 173 950 pojazdów. Większość z nich to Fiaty 500, których wyprodukowano 137 215 sztuk, a produkcję uzupełniło 36 735 egzemplarzy Lancii Ypsilon.

Najmniej aut w 2020 roku powstało w gliwickiej fabryce Opla, która wypuściła na rynek 46 412 egzemplarzy Astry. Co więcej zapadła już decyzja, że produkcja tego modelu zostanie przeniesiona do Niemiec, a zakłady w Gliwicach mają wytwarzać dostawcze modele Opla, Peugeota i Citroena. Wynika to z ostatnich przejęć i fuzji globalnych koncernów, które w takich sytuacja zmieniają swoje strategie działania. 

Zmniejszająca się z roku na rok wielkość produkcji samochodów w Polsce nie napawa optymizmem. Jeszcze kilka lat temu można było mówić o polskim zagłębiu produkcyjnym, a obecnie musimy odczuwamy coraz większą konkurencję ze strony Węgier, czy Czech. Szansą mogą być zapowiedzi koncernów o ulokowaniu nad Wisłą w niedalekiej przyszłości produkcji nowych modeli, które będą powstawały z przeznaczeniem na rynek europejski.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz: